
She had never seen. A march organized by Marco Pannella, Prodi to force the government to maintain its commitment to promote a resolution before the UN, leading to the suspension of the death penalty has become a sleight of the media and the government itself, running a government to force the Pope to speak out against the death penalty. As if it was from the Vatican to persuade China, Iran, Arab states, communist states and the U.S. of the need to review their convictions. The same panel today has reminded himself and Massimo D'Alema.
Yet. Just the fact to read the lists of countries that retain capital punishment abolitionists spread by the name of the United States', the largest liberal democracy in the world, next to that of the dictatorial regimes that use of the courts, judges and Executioner for stave off any whiff of freedom gives rise to confusion, as rightly noted Dino Cofrancesco. Of course, the death penalty is an evil in itself impose a duty for those who believe the state of absolute limits on individual lives, or who has - rightly - a mystical faith in justice so as to believe that the judicial truth necessarily coincide with the historical one, or for those who believe that everyone should be able to rebuild their moral identity even after the most despicable actions. Perhaps in this respect is even more severe than the death penalty is covered by a system where there is the rule of law rather than a system governed by arbitration.
But if we give more efficiacia the abolitionist campaign, we should be able to differentiate between strategy and action, soprattutto, di comunicazione contro la pena di morte in funzione del sistema di garanzie di cui gode l’individuo in generale e l’imputato in particolare. Se l’errore giudiziario è possibile, e neppure infrequente, perfino laddove, negli Usa, l’imputato può essere condannato solo se la sua colpevolezza sia provata “oltre ogni ragionevole dubbio”, figuriamoci nei paesi dove questo principio è sconosciuto. E dove vengono puniti con la morte reati che altrove comporterebbero pene minori o addirittura nessuna pena (per esempio, sotto il regime della shari’a, in caso di adulterio femminile o di bestemmia, o di omosessualità).
Non è questione di contrapporre Abele a Caino come fanno i revenant della pena di morte: la condanna del reo è sempre successiva al reato, e ogni tentativo di dimostrare l’effetto dissuasivo della pena capitale è fallito. Le vittime dei reati si difendono meglio mettendo in questione le teorie sociali che tendono a svalutare la responsabilità individuale in nome di una presunta colpa collettiva, e le culture politiche che puntano a cicoscrivere sempre più rigidamente gli spazi della libertà individuale nel presupposto di una visione pessimistica dell’uomo.
Proprio per questo gli sviluppi futuri della campagna contro la pena di morte dipendono in larga misura dalla capacità di dissociare gli Usa non tanto dall’uso di uno strumento penale particolare quanto dall’assimilazione to countries that use that tool because conosconono or because they despise the culture of individual freedom.
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