
Electoral Law? No, ancora? Referendum? No, ancora? Non pare vero. Passano gli anni, cambiano le mode, perfino i papi, ma il sistema politico italiano non riesce a liberarsi da quest’incubo. E per quanto sgradevoli ci possano sembrare le repliche, è di nuovo sulla speranza di un successo referendario che deve puntare chi ha a cuore il buon governo e la stabilità delle istituzioni. Certo, un mucchietto di fiches sul tappeto verde al Casinò di Sanremo sarebbe un investimento più sicuro, vista la devastazione subita nel frattempo dall’istituto referendario. Ma tant’è. Sono passati 14 anni dal famoso referendum Segni che aprì le porte al maggioritario e, grazie alla discesa in campo di Silvio Berlusconi, al bipolarismo. E 8 anni dal referendum del 1999 (poi malamente replicato nel 2000) che per un pugno di voti mancò il quorum necessario per dare al paese un sistema maggioritario vero. Lo ricordate, no? Poche decine di migliaia di voti non espressi annullarono la volontà di una maggioranza schiacciante di elettori. E al danno si aggiunse la beffa: se le liste fossero state epurate da presunti italiani residenti all’estero, in realtà morti e sepolti da anni, la parte proporzionale sarebbe stata tranquillamente abolita. E con essa il meccanismo che definiva i rapporti tra i partiti all’interno delle alleanze, minando alla base lo schema bipolare su cui si reggeva il confronto fra maggioranza e opposizione. Il bisogno di dare visibilità alla propria lista costringeva it continues to fight smaller forces, which might otherwise be liquidated by the media scene and then by counting electoral so it was that two years of "verification" reduced daily weary and tired of a government, one headed by Berlusconi, who also had become a very large majority in both houses of Parliament.
You could not go ahead with the "mattarellum", no. But the remedy that the center devised, led by Casini, was worse than the disease: the Calderoli "porcellum," a hack that on one hand led to the further fragmentation of the party system, the other broken the power of voters in the choice Members of Parliament (being completely irrelevant to the merits of the outcome of the vote), and finally - to the absurd and irrelevant majority premium imposed on a regional basis from the Quirinal to the election of the Senate - prevents the government in power to rely on a stable majority in a branch of Parliament.
The comparison that is hot at this time between government and opposition, between the major parties and bushes to avoid the referendum, and perhaps persuade the organizers to postpone by one year the collection of signatures that will start April 24, is a double fiction. On the one hand serves only to give a little 'breathing to most asthma led by Prodi and the opposition to gain time to repair the laceration with the UDC. The other is a way around the blackmail of the smaller parties of the center-threatening crisis if an electoral law that keep them, whatever, will not be approved. Prodi tries, Ds and Dl be revitalized and demand the return all'uninominale and two rounds of the dam and a phenomenal 5%. Why not? Everyone knows that a compromise is impossible, that any small parties never give up his small but secure existence, but woe to his cozy little garden of war, in exchange for an uncertain future in a bigger house on the prairie with views of election. Neither can you ask this sacrifice when the present uncertainty about the responsibilities future government and their role (so to speak) the behavior of the major parties of one camp or another. It will be the Democratic Party? Who knows, and how and with whom, and when ever. It will be the party of freedom? Idem. Lack strategies, ideas, maybe even ideals, ideologies are dead, the predominant tactics. The Democrats face a split, the Margherita perhaps be recomposed in a courtroom, Forza Italy witnessed the contrast between the comic musketeers of the King and the Cardinal (but they are a single person) and collected in the party circles, not An know which way to turn waiting for its leader are the rod (fishing). And they have to do a Mastella, a Boselli, un Di Pietro? Si affidano a Calderoli, com’è giusto. Una legge magari si farà, e sarà un peggioramento di quella attuale, ma non servirà a impedire il referendum.
Se davvero qualcuno volesse la riforma dovrebbe proporre qualcosa di accettabile per quasi tutti ma non per tutti. Il sistema spagnolo è l’unica mediazione possibile in tal senso: conserva la proporzionale, ma ha un effetto maggioritario; mantiene ai partiti la scelta dei candidati ma, vista la piccola dimensione delle circoscrizioni che porta all’elezione di tre, quattro candidati in media, ad eccezione delle città metropolitane, costringe a sceglierli con criterio; garantisce un diritto di tribuna, almeno nelle poche circoscrizioni maggiori, to all significant players, does not put out of action groups with strong local representation (eg el'Udeur League), and especially encourages the major parties in aggregate. Simple no? Yes, too easy for the Italian party politics, flowed from a subsidiary in a feudal system, which is self-preserving due to the complicated and complicit cog in a system that prevents both the governing and opposition do. And then, although we are already out several times with empty pockets, all travel to the casino referendum to try your luck again.
0 comments:
Post a Comment